De helpende hand - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Manouk Heesch - WaarBenJij.nu De helpende hand - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Manouk Heesch - WaarBenJij.nu

De helpende hand

Door: Manouk

Blijf op de hoogte en volg Manouk

23 Maart 2014 | Nepal, Sauraha

Gisteren hadden we de safari en kano tocht.
We vetrokken al vroeg maar helaas niet veel gezien. Wel een paar bijzonder vogels en natuurlijk krokodillen. We hebben twee verschillende krokodillen gezien. De een heeft een spitste snuit en is een vis eter de andere is het meest bekent en eet dus vlees. Ondanks dat we geen neushoorn of een tijger hadden gezien was het toch echt de moeite waard. Ook de kano tocht was heel leuk onderweg veel krokodillen gezien dus we moesten heel stil zijn.
We vaarde naar het olifanten centrum waar olifanten getraind worden voor arbeid en toerisme. Dit vond ik geen leuk gezicht olifanten die vast zitten aan een ketting en naar mijn idee niet veel beweging krijgen. Dit was af te lezen aan de beweging die ze steeds maakte. Toch proberen ze er alles aan te doen om dit te verbeteren. Ik zie liever wilde olifanten die ruimte hebben om te kunnen leven. Na een geslaagde middag gingen we lekker uiteten. Dit vonden we uiteraard heel gezellig.

vandaag weer het echte leven. Iedereen heeft aan verschillende projecten gewerkt. We hadden het rode kruis, hierbij moest alles opnieuw geschilderd worden in de kleur blauw. We hadden het project met de watch towers, deze moesten geschilderd worden. De watch towers staan midden in het nationale park dus je kunt genieten van de wilde dieren. Ook heeft een groepsgenoot een examen opdracht en hierbij werkt ze op de basisschool. En we hadden het project bij de landlozen hier moest toiletten gebouwd worden.

Ik heb vandaag geholpen bij de landlozen bij het bouwen van de toiletten. Deze toiletten worden gebouwd op een manier zoals dat vroeger ook in Nederland was, met de zogenaamde zinkputten. Als eerste moesten we de fundering maken en moest er een gat gegraven worden van zo'n 1.80m diep. In dit gat moesten twee buizen komen (de zinkput). Alles ging heel snel. Toen we aankwamen liep heel het dorpje leeg om ons te komen helpen. Landlozen mensen zijn mensen die heel weinig tot niks hebben. De grond waar ze op wonen in de overheid. Er staan in totaal 19 huisjes voor 200 personen. Ook hebben ze maar twee toiletten waarvan er eentje overstroomd. Daarom hadden we besloten om hier twee nieuwe toiletten te bouwen. Ik heb met bewondering gekeken hoe hard deze mensen kunnen werken. Zelf hielp ik met schouwen van de stenen en de cement zaken . Deze zakken waren zo'n 50 kilo daarom droegen we de zakken met zijn drieën. Na twee zaken mocht ik niet meer helpen, omdat ze het raar vonden dat de blanke zo hard werkten. Veel werk werd uit handen genomen. Na het plaatsen van de buizen kon er een begin gemaakt worden aan het metsel werk. De eerste twee lagen staat erop. We waren om 8 uur begonnen en om kwart over 2 liepen we al terug naar het hotel. Er is dus heel hard gewerkt zelfs door de aller kleinste.

Nu wat wist je datjes van de andere projecten:
Wist je dat de mensen bij de watch towers een neushoorn hebben gezien.
Wist je dat de kinderen van de basisschool heel voorbeeldig lijken totdat ze veranderen in aapjes.
Wist je dat iemand van de groep goed is in het kapot maken van de waterleiding van de lokalen bevolking (dit ging per ongeluk).
Wist je dat ze de verf hier gewoon met de hand mengen.
Wist je dat ze de verf hier zo dun maken dat je alles vier keer op nieuw moet schilderen.
Wist je dat ook de vrouwelijk hulk bestaat (leeft hier in Chitwan).
Wist je dat zelfs wandelen door het nationale park mogelijk is.
Wist je dat het ook in Nepal bewolkt kan zijn.
Wist je dat wiet op het schoolplein groeit.
Wist je dat wiet gebruikt word als een gebundelde bezem.

• 23 Maart 2014 - 21:03

Jacqueline:

lieve Manouk,
    wat een fantastisch verhaal weer om te lezen! We zijn zo blij dat je het zo
    Goed naar je zin hebt!! Leuk idee die wist je datjes!!!!
    Groetjes MaartenJacqFinnCasLoek. Dikke kus

• 23 Maart 2014 - 21:54

Marleen Van Heesch:

Manouk, wederom een mooi stukje om te lezen en hele mooie foto's.
    Goed bezig!
    Groetjes en een dikke kus.
    Papa, mama en Lieke

• 25 Maart 2014 - 07:53

Berry En Ad,:

Hallo Manouk,
    Een mooie verhaal en mooie foto's.
    Jullie zijn goed bezig, ik ben blij dat we hebben meegdaan.
    Nu lezen we dat er echt mooie dingen ontstaan en mensen direct worden geholpen.

Geniet ervan.

Groetjes Berry en Ad